Saturday, June 6, 2009

pabile pendirian ku mule dipersoalkan

bismillahirahmanirahim~
mule2.tiap2 kali balek umah from kolej.ayah aku akan cite pasal wahabi ngan ahli sunnah wal jamaah.*1stly, aku akan ngaku aku kurang arif pasal hal nie.sbb aku hanye pendengar,.walopon dpt from ayah aku.sure2la ade communication barrier dalam keta dimane aku akan tertdo secare TIDAK SENGAJE.hehe.diulang.SECARE TIDAK SENGAJE

aku gaye cm x dengar tapi aku sebenanye dengar sedaye upaye.aku difahamkan bhw fahaman wahabi nie adelah golongan kaum mude yang cube memberikan nafas baru dalam Islam.banyak perkare telah diungkit termasuklah bidaah2 sesat.bidaah tuh merujuk kepada amalan2 yang kite wat hingga menjadi suatu kebiasaan dan bukan berasal from rasulullah.termasuklah: talqin, tahlil, wirid selepas solat.kalo ragu2 ngan perkataan saye bukakla web nie.Anda akan jd lebih jelas
http://abu-syafiq.blogspot.com/2007/06/72-senarai-kesesatan-wahhabi.html

aaaa.mungkin aku mudah melatah.mungkin ape yang cube disampaikan oleh kwn2 aku betol.tapi situasi di mane aku telah didedahkan sedikit sebanyak dengan wahabi, fahaman ahli sunnah wal jamaah yang dipgg oleh kaum tua termasuklah tariqah dan amalan golongan sufi telah menyebabkan aku mempunyai pandangan yang berbeza.

ulasan seorang kawan bahawe byk perkare yang dalam idup ni sebenarnye bidaah telah terkesan dalam jiwa aku.bagi aku, kalo x gabungan amalan zikir para golongan sufi dan seluruh hidupan (tumbuhan yang terpasak di bumi allah ni) bertasbih memuji Allah da lame da dunie nie kemarau.nape stil nak ckp zikir2 dan wirid2 tuh bidaah.kalo nak ckp bidaah byk lagik.asal gie mekah x jalan kaki ataupun nek kuda.nape nek keta?tuh bidaah tau x.rasulullah x gie mekah nek keta pon.erm..kalo x clear lagi.mungkin anda boleh berdialog dengan mufti negeri sembilan yang sememangnye mantap dengan hujah2 yang bernas ataupun kalo x dpt, jumpe ar ayah aku.die ade guru die gak.ops *beliau.hehe

aku bukan nak ckp orang2 tertentu tuh wahabi tapi apabile mengatakan sesuatu tuh bidaah walhal amalan itu adalah amalan yang baek merupekan bibit2 fahaman wahabi yang cube diserapkan dalam diri kite dalam keadaan sedar atau tidak..Kelemahan dan Kegagalan aku mengeluakan hujah2 dapat dikaitkan dengan kesilapan aku tertdo dalam keta.>.<. dan pendedahan yang maseh kurang.

ape yang aku dapat simpulkan kat sini from penerangan ayah aku.kite nie beriktikad sunnah wal jamaah.so asalkan amalan2 yang kite wat mampu mendekatkan diri kite ngan Allah dan kekasih-Nya kite wat jek.lagi satu.ppl might argue watpela nak bertariqah n nak tau wahabi2 nie sume2 nie.pegang al quran dan as sunnah sude.TAPI kite kite ingat bahawa apabila kite belajar kedue2 nye tanpa seorang guru dan hanya membace tafsiran dan artikel2.GURU KITE ADALAH SYAITAN.dan ni sgt BERbahaye kerna hal ini berkaitan dengan AQIDAH.


aku nak ckp byk pon xleh sgt.aku takat budak hingus yang br abes ib.yang pasti aku nak ajak diri aku n kawan2 aku mule mencari di mane terletaknye aqidah kite sebagai seorang muslim kerane pendirian kite sebagai seorang muslim akan mule terusik bile kite duk oversea.orang islam ade tapi iktikad berbeza2.mehla kite sesame google pe2 yang patot pasal wahabi, tariqah (aku tau ade yang sesat, tapi x sume sesat k),and make sure artikel2 korunk bace tuh korunk tanye pada orang yang lebih arif bile ade keraguan.jgn sesenang jek wat tafsiran sendiri tau.tau

insyaallah.wallahualam
"barangsiapa diberi petunjuk oleh allah, maka dialah yang mendapat petunjuk dan barangsiapa disesatkan-Nya maka engkau tidak akan mendapatkan seorang penolong yang dapat memberi petunjuk kepadanya."
[(surah al-kahf)18:17]



3 comments:

aisyah ismail ♥ said...
This comment has been removed by the author.
aisyah ismail ♥ said...

cik najah.. hak hak.. ni kesan dr cool sem pg td ke.. adeh cmne la pg td leh terkeluar dr tajuk utama imani hihi.. apepon alhamdulillah~ ade gak org yg masih nak berfikir lepas pg td..

anyway.. macam yg aisyah kate td.. kerja kte byk lg cik najah.. manusia kat luar sana.. bukan je nak suh zikir.. solat yg wajib pon dye x nak wat.. rasa susah..

sama2 tarbiyah diri.. buatlah amalan yg dekatkn diri kte padanya dan bawalah org lain juga mengenaliNya

teruskan mencari.. moga peroleh ketenangan.. =)

NajahMa. said...

haha.agak ar
kesan coolsem.tapi xpe2
saye ingat imani nyer kulsem
pasal doa.da save dah =)
insyaallah tgh cube nie.byk lagi kite tatau.
time kasehh ingatkan kite manyak mend ;)
betol2 cik aisyah
saye agree 110%.