Friday, August 28, 2009

"When U go, I'll go back."

Betullah. Hidup ini bagai kitaran. Baby diasuh dibelai. Membesar jadi remaja membesar lagi jadi dewasa. Lepas itu, jadi tua. Bila dah tua, kita akan menjadi baby balik. Diasuh dan dibelai kembali.

Ajah ingat lagi, masa kecil babah nak pukul ajah sebab nangis je, nenek dukung ajah bawa pergi tempat lain taknak bagi babah pukul. Ajah yakin banyak lagi nenek dah buat untuk ajah tapi dah lupalah.

Nenek tinggal dengan aku sekarang. Maid nenek sekali ada. Tapi seriously, nenek tak suka dengan maid nenek. Di sini, aku memainkan peranan penting. Mandikan, suapkan makan, bagikan ubat dan bawa pergi toilet kalau nak buang air kecil dengan besar. Secara jujurnya, inilah pertama kali aku deal dengan orang tua dalam hal ehwal menjaga mereka. Kalau budak-budak, dah biasalah, sebab adik ada 3 orang dan pernah mengajar kanak-kanak khas.

Cara nak handle agak sama, cuma bila orang berumur ini, mereka 'fussy' sedikit. Tak perlulah cerita apa. Cuma kita yang masih kuat dan muda ini perlu banyak bersabar melayan kerenah. Sentiasa senyum walaupun penat, muka manis,bersemangat *tapi xperlu cakap chaiyok-chaiyok*heh dan bercakap lemah lembut walaupun kena marah.

Past few days back, rasa agak intense. Sebab maid tak ada, besides look after nenek, mama dengan ajah buat semua kerja rumah. Lelaki mana nak buat kerja. Bengang je aku.=_=.Alhamdulillah, lama-lama dah boleh biasakan diri. Takapalah najah, berkhidmatlah sehabis boleh sebelum bergerak ke sana. Tinggal berapa hari saja lagi. Barang tak start packing apa-apa lagi. Malas nak fikir. Rasa sedih bila nenek cakap nak balik rumah sendiri bila ajah pergi.
"when u go later, ill go back."

All in all, saat-saat ini lah ajah rasa menguji sejauh mana kita nak bersama dengan orang yang kita sayang sama ada susah dan senang. Jadi, insyaAllah, ajah nak wat yang terbaek hari ini, seolah-olah tiada hari esok. ;) insyaAllah.

No comments: