Tuesday, April 17, 2012

Pre Umrah

Bismillahirahmaniraheem.

Dengan rasa diri yang serba kekurangan ini, ya Allah, tujuan post ini dicoretkan bukanlah untuk menunjuk-nunjuk mahupun untuk berlagak menimbulkan perasaan takabur atau riak. Ini sekadar berkongsi pengalaman. To those yang tak pergi tanah suci lagiharap post ini bakal membantu tak banyak pun at least sedikit. However, perlu ingat, if u guys do some read up on people punye experience or dengar orang citer apa-apa, tak payah bubuh apa-apa expectation bahawa benda yang sama akan berlaku dekat korang. Setiap orang Allah dah setkan cerita lain lain. So asalkan, niat keranaNya, serahkan hati kepadaNya bulat-bulat, apa-apa nak jadi jadilah. Kalau dilanda dugaan sekalipun, doa yang tak berat berat. Also, letakkan kesabaran di atas kesabaran. insyaAllah. :) Ramai bestfrens nak tahu al kisah pergi sana macam mana. So, di sini, saya ambil peluang untuk coretkan apa apa yang masih dalam ingatan saya ini.

Pre Umrah
Sekiranya berpeluang, dapatkan buku keluaran Telaga Biru, Makkah al-Mukarramah atau Madinah Al-Munawarrah, Sejarah dan Kelebihannya.  These two books I got to know from Ustaz Zahazan masa kelas tafsir. Beliau sering kali suggestkan buku-buku yang bagus untuk dibaca. These two books bestlah sebab ade gambar-gambar and cerita cerita yang berkaitan dengan  tempat di Makkah and Madinah.  Kalau boleh nak baca buku-buku camni before pergi sebab dulu pergi Spain, I didnt do much revision, so tak ingat lah sejarah-sejarah yang dibelajar masa form 4. For me, sebab tak ingat, so kurang penghayatan and kurang feel sikit. To those yang ada masa bacalah, if tak ada its okay. Buat apa yang mampu okay?


See! Dalam itu ada bukit al-rumah (bukit menempatkan para pemanah semasa perang uhud)


Thanks Farah jadi model.

Lagi satu,  bace blog pakcik ini layan jugak! Best! Lawak pakcik ni buat spontan je. Kadang baca gelak guling guling. Okay sorry hiperbola. Tapi for me bestlah. Saya sempat baca pakcik ni punye blog je. Kawan-kawan pakcik ini ade blog jugak tapi tak sempat baca. Ni ha link dia;
b) Ni kawan pakcik ini; http://hajiarshad.blogspot.co.uk/ (*saya tak sempat baca)

Dalam itu, pakcik itu cerita macam macam siap dengan gambar. Nak pulak bila pergi sana, " Eh, waaa, waa, yang ini pakcik itu cakap.".Also, preparation dari segi rohani dan jasmani pun ditekankan. So, kalau berkesempatan trylah usha.


Kalau tak sempat salin, ambil iphone, snap je gambar.

Okay. satu entry ini pun makanlah masa punya lama. Start type pukul 7.00pm semalam. Ni ha 7.00am hari ini baru habis. Mana tak, stop makan, stop tidur, bangun solat sekali aik, dah pukul 7.00am. Sekejap lagi nak gerak hospital. Kalau rasa macam tak sedap badan, bye bye hospitallah. Alhamdulillah. sekarang rasa okay. Okay insyaAllah.Soon , orang type masa umrah pulak. Kalau boleh nak make it short and concise, tak leret leret. InsyaAllah. Babaaiii. Have a nice day! wassalam.

No comments: