Friday, January 29, 2010

Kecoh sangat!

Saya nak kelas dah sekejap lagi. Sementara tengah ada perasaan ini nak blog sekejap.

Sejak dua menjak, aku tak bersemangat. Aku tak larat and tak ada mood. Badan macam tak ada adrenaline lansung. Rasa tak sedap badan. Lebih prefer duduk bawah duvet. Nak bercakap tapi tak ada rasa semangat. So, lebih banyak mendiamkan diri sendiri. Lebih-lebih dalam PBL dan apa-apa sajalah. Bila tiba nak cakap, cakap sekejap dan moody balik.

Ahh. Aku tension nak exam rasanya dan lagi satu sebab phone aku. Paham-paham sajalah tiba-tiba teringat phone. Terus down. Plus, nak exam ini, aku banyak berjalan and banyak main. Tak rasa banyak usaha telah diletakkan. Jadi aku jenis fikir-fikir pasal benda-benda remeh itu dan jadi stress.

Sekejap datang mood ok, oklah. Kalau tak, aku macam melayan perasaan diri sendiri.

Okies. Aku TAKNAK rasa macam ini.
TAKNAK, TAKNAK dan TAKNAK.

Aku nak stay positive.
Fine, nasiblah tinggal dua minggu tinggal dua minggulah. Takpayahlah kecoh nak stress.
Lepuk karang! Ingat stress boleh tolong engkau ingat balik apa content Human Developemnt, Cardiorespiratory and Metabolism? Kecoh betol.Geram betullah. Work on what you have. Jangan nak fikir benda-benda dah lepas. Jangan nak fikir "macam manalah aku nak jawap exam nanti, apalah jadi dengan result aku." Panas betullah aku dengan diri aku.
Sibuk nak exam, fb duk bukak lagi. Jangan nak harap-harap buka youtube ke ape. Stalk orang kat Fb pun tak boleh.Kecoh sangat.Tak ingat jumpa patient semalam, dia siap kata dalam hidup ini, kalau sakit teruk macam mana pun, mesti yakin kita akan sembuh, kita akan keluar from hospital. Rasa positif mesti ada. Negatif semua itu racun tahu tak. Racun yang akan bagi kita rasa tak seronok hidup. Rasa letih and tak larat.

Awak masih muda Najah, cari peluang rebut peluang. Peluang tak datang dua kali. Allah bagi kesihatan semua. Jadi hargai, syukur kat Allah. Guna elok-elok.
Allah kasi datang sini, bagi peluang kat sini belajar,so belajar elok-elok.

*aku hanya lah insan biasa yang perlu diingatkan supaya sentiasa positif walaupun aku dah tahu staying positif sangat perlu untuk stay happy.*

3 comments:

itana said...

najah~~~!
oit najah. sejak bile anda jd x smangat nih? dok Uk trus krg smangat kah? mane boleeeehhhh~! najah sgt2 smangat. aza aza fighting~! 2 minggu tu sgt la lama bg org yg ske study last minute mcm saye :p keep calm n carry on, najah.

o0h btw, sibuk2 study,it's not bcos of our effort yg buat kite excell. it's Him :) so jom sama2 rapat dgn Dia :)

Anonymous said...

The patient you met was convinced, no matter how bad your health is, there's always a way to recover, and for that he put so much trust and hopes on doctors, not to forget the Almighty of course!

the point is Najah, don't break the patient's trust! we've got to learn! to save other people's lives... May be at this point, you don't really feel how crucial knowledge is, until u're on the clinical firm, then you know! some were panic, and most of us regretted the past! FOR NOT STUDYING HARD ENOUGH!

NajahMa. said...

bashu, comments kamu memang sentiase comell bestttt n memberikan smgt.terime kasihh for the endless support.sayang kamu!

anonymouss.ouhh terima kasihh banyak-banyakkk.terus jadi smgt nak belajaar.=DD.tapi siapakahhh?
queen mary juga?