Sunday, November 27, 2011

Memiliki kemampuan bersyukur

Assalam.Aku baru lepas mandi. Segar rasa. Tiba-tiba aku dapat idea untuk tulis post pasal study luar negara. Manusia kan, tak pernah bersyukur. The grass on the other side always greener. Aku sebenarnya teringin juga rasa belajar dekat universiti tempatan dekat Malaysia, tanah airku tercinta. Teringin apa rasanya belajar medic dekat Malaysia, apa rasanya buat praktikal dekat hospital Malaysia. Sistem hospital dekat Malaysia sendiri aku tak tahu. Segan rasanya bila orang sini tanya aku sistem dekat Malaysia macam mana aku tak tahu nak jawap. Sebab aku kurang pasti. Walaubagaimanapun, macam mana pun aku rasa, orang lain yang study dekat Malaysia, mesti teringin sangat nak study dekat luar negara UK ke mana mana jerlah. Macam mana rasanya, dapat pergi jalan sini sana, udara sejuk. 

Regardless apa aku rasa atau orang yang study dekat Malaysia rasa, yakinlah bahawa setiap benda ada kekurangan dan kelebihannya, Dekat sini, memang best kalau pergi jalan-jalan. Tapi dari segi kehidupan seharian,aku berpendapat sememangnya mencabar.Semua kena settle sendiri. Kalau dekat Malaysia, at least adalah juga cable, kenal orang sini sana ke ape. Sini, kita orang nak buat apa-apa, start from mula. Tak ada cable apa-apa. Mak ayah jauh.Kawan-kawanlah yang ada tapi kadang mereka pun serabut juga. Masing-masing ada hal sendiri. Ada suatu hari kau rasa bersemangat sangat, harap semua berlaku lancar, tapi sebaliknya berlaku. Balik bilik, kesat air mata sendiri cakap bertabahlah wahai hati, Allah ada dekat sebelah. Teringin nak bercerita dekat mak ayah, tanya pendapat. Telefon ada, tapi tak sama dengan cakap berhadapankan.Perbezaan waktu. Balik pukul 5pm, Malaysia dah pukul berapakan? 1am.Nasib baik flatmates aku best, memahami and pendengar yang baik. Sayang dia orang!  

Bayangkan di sebuah negara yang asing, bangun pagi-pagi, pergi tube sendiri gerak hospital. Nasib area aku ramai muslim. Terasa macam securelah. Anyway, selain itu, duduk sini, aku macam kurang terlibat dengan apa-apa persatuan. ISOC jer aku join. Yang lain, kurang sikit. Aku rasa ini masalah aku kot sebab aku yang macam tak join. Tapi, kalau di Malaysia, obviously lainlah kan. Aku suka juga masuk persatuan sini sana. Main netball, basketball ke wakil uni. *Aku dah terlalu lama tak bersukan. Oh aku sedih. Badan tak sihat.*At least ada juga benda kau nak buat selain belajar. Interact sini sana, Aku macam kurang join sangat sebab budaya terlalu beza kot. Jadi, aku rasa insecure and kurang yakin untuk pergi join sendiri-sendiri unless ada juga sorang Malaysian pergi dengan aku. Maybe ini salah akulah.

Dari segi makanan, memang kalau tak masak, makan rotilah kau. Haha. Soo, malas macam manaa pun, still kena masak. Dekat Malaysia, best kot rasa lapar, malas, pergi beli. Sini teringin makan ini itu, google recipe dan main masak-masak. In a way, baguslah juga, skill memasak sedikit sebanyak ada jugaklah kan. Dah tahun ketiga, aku terasa kawan-kawan satu batch makin jarang jumpe. :(. Sebab masing-masing hospital lain, if hospital sama pun, tak tentu jumpa since hospital lain. So, nampak? Memang tersangat independentlah diri ini walaupun tak nak.Aku tak duduk rumah, duduk hall, bilik, soo kurang rase homey sikit. Tapi as what i mention before, flatmates aku best. Alhamdulillah nak masuk 2 tahun dah dengan diaorang. Kalau bab winter, terasa duka lara jugaklah hati ini, bayangkan magrib pukul 4pm. Awal habis dah gelap.Keluar rumah pagi-pagi gelap, balik pun gelap. 

Okay enough with the complaints. Sebenarnye alhamdulillah bersyukur amat-amat dekat Allah walaupun betapa payah hidup di rantau orang ini, aku dah berjaya melaluinya selama 2 tahun yang lepas.Aku dulu suka fikir," Cube kalau aku belajar dekat Malaysia, sure lagi senang tang tu tang ni". Tapi lama-lama aku muhasabah balik, kalau aku keep on fikir, kalau kalau kalau, itu semua tak ada, Yang ada sekarang. Gunakan saje apa yang ada ini dan lakukan semuanya dengan terbaik. Nabi sendiri pesan, jangan pernah fikir kalau, bila fikir sajaaa, syaitanlah paling excited kan. "what if what if" membayangkan and memikirkan sesuatu yang dah terjadi apa gunaya. Allah dah tetapkan semua ini. Siapa belajar dekat Malaysia bersyukurlah, awak dapat apa yang saya tak dapat. Yang belajar dekat sini termasuklah aku, bersyukurlah apa yang aku dapat, ade orang tak dapat. 

Hidup susah. Hidup senang. Semuanya bergantung kepada apa yang kita fikirkan dalam otak dan hati kita. Kalau kita rasa susah, susahlah dia. If senang, senanglah. Kalau kotak hati kita kotor, sentiasa tak bersyukur, memanglah kita fikir hidup kita payah sangat tak macam orang lain. Padahal, orang lain, dugaan dia lagi melampau lampau, tapi dia still okay saje. Sebab apa? Sebab dia yakin Allah adalah penentu takdir yang terbaik, susah senang macam mana pun, pasti ada sebab dia kan. PASTI. Btw, aku rasa antara hikmah study sini adalah, pergantungan kepada Allah itu extra-extra-extra dan dapat peluang untuk merapatkan diri dengan Dia. Semoga Allah tak bolak balikkan hati ini setelah dikurniakan hidayah. amin ya Allah. 

Oh no, aku tertype panjang sangat. Banyak benda aku complaint. Reflection sikit. Tapi, okaylahkan. Sekadar catatan untuk mengingatkan diri sendiri yang kadang kadang terlupa untuk bersyukur. Asyik complaint saja keja. Aku akhiri post ini dengan hadis ini: 

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat seseorang dikurniakan kelebihan dengan harta melimpah-limpah dan dengan kecantikan, maka lihatlah pula kepada orang yang serba kekurangan”.
(Bukhari)

Janganlah meminta hidup yang mudah Wan Najah Maryam, tapi mintalah hati yang tabah. InsyaAllah. :)

30 comments:

Anonymous said...

reader: bila2 free boleh visit blog saya. tapi awal2 warning blog saya banyak merepek x matang mcm blog awak ni :D
http://allabouther-allabouther.blogspot.com/

NajahMa. said...

Laaa belum bagi saye bace lagi dah cakap x matang. Saye ni pun bukan matang ane pun. Matang dalam keadaan yang perlu je. Oh blog pasal makwe eh haha nnt saye jalan2 bace. :D

Anonymous said...

hahahahaha tambahan sikit. blog pasal makwe ORANG hahahaha dia jadi gf orang dah :)

NajahMa. said...

oh noooo.ye kerr.im sorry to hear that.but its okay! saye doakan awak jumpe jodoh yang lagi baik.amin! :)

Anonymous said...

hahahaha its okay, really. saya percaya pada ayat cliche ni "kalau kita betul cinta,x kisah la dia dengan siapa pun as long as dia happy, tu cukup bagus dah" :)

NajahMa. said...

ni macam kisah drama ni.if camtuh xpee.die jadi makwe je pun bukan isteri :).if kawen pun leh cerai, apetah bercinta.hehe

Anonymous said...

hahahaha takpayah nak drama sgt cik Dr. bukan anda nak exam dah ke? shuh shuh gi belajaq! :p

NajahMa. said...

haha.best per drama dramaa.takpe.meh tambah lagi sikit.kalau dah jodoh tak ke mane.ikan di laut. asam di darat.mode: otak jammed belajar.sobss

Anonymous said...

okay okay nak drama,i'll give u one. saya plak tambah: doakan yg terbaik untuk kami ya? (jawapan standard artis Malaysia hahahaha) weh kenapa semacam je susunan awak ni - kalau dah jodoh tak ke mane.ikan di laut. asam di darat. kuali dia mana?? :p
takpe la study sampai jammed sekarang, lepas pulun study ni dapat winter holiday kan? so susah sekarang n enjoy kemudian baru la adil pada diri namanya :)

NajahMa. said...

yeap.dunt worry.saye doakan.nnt kawen jemput okays? dah cube yang terbaek dah hari ni.rase pancet but its okay.its gonna end very soon.insyaAllah.doakan semoge dipermudahkan. :)

Anonymous said...

insyaAllah akan didoakan :)
btw thanks to ur blog,tadi curi benda yg tempat chat space tu :D

NajahMa. said...

Ohhh alhamdulillah.dah habes.thanks kate bagi kate semangat.takpe takpe.sile curi.tak kisahh

Anonymous said...

latest post tu pasal siblings tu serius terbaik duh!terus jadi rindu kat siblings sendiri hahahahaha thanks for that entry,nice!

NajahMa. said...

oh thanks.tapi sebenarnye entry tuh bese bese jee.orang kat perantauan rindu rumah.biasalahkann.lagi lagi alhamdulillah my youngest bro dpt alamshahh lagi xde sape lah kat umah tuh except abang yang kejee.sobs

Anonymous said...

i see.abang je kat rumah?ikut gambar tu ada 5 la kan semua?semua pun duduk hostel?its time for a new baby,i guess? :p hahahahahahaha
ps-why are we chatting here by the way?bapak la susah nak scroll down selalu haahhahahaa

NajahMa. said...

aah.alhamdulillah.with the latest news, sume adik beradik dapat masuk asrama penuh.my mum and dad are soo happy.tak dapatlahh nak baby baru.kilang dah tup.im leaving to italy soon!doakan sume selamat.aahh.agaklahh.chatting kat sini.agakk kentanglah tapi what to do.layaannn jee.

Anonymous said...

kilang tutup?hahahaha kena tunggu abang la then,boleh main dengan cucu,by d time ada cucu confirm diorang lupa awak dah :p italy?awesome!if u happened to be in rome pergi ah masjid dia.d largest in apa entah x ingat but serious cantik!tempat wudhu pun bapak besar boleh main kejar2 hahahahaha pergi ah, walking distance je dengan train station dia but nama station tu saya lupa dah.kalau nak pergi boleh saya tanya kat kawan kot dia ingat :D selamat berjaulah! :)

NajahMa. said...

alamak.kejar kejar x boleh nnt tergelincir camne.haha.masjid ape namee die?warnaa apee?ttbe semangatkan nak tahu.dah nak pergi dah jap lagi.neves.dah lame tak travel haha.hopefully tak sejuk sangat.semoge dipermudahkan Allah amin!

Anonymous said...

http://www.turismoroma.it/cosa-fare/la-moschea?lang=en

Getting There: To get to the Mosque of Rome from the center of the city, take the train just outside Piazza del Popolo (Metro A from Termini to Flaminio/Popolo) to the Campo Sportivi stop and head back towards the city, towards the minaret, which you can see from that spot.

NajahMa. said...

Thank youu.yeay post ni dah next page so kene click older posts baru bace comment2 ni.soo orang len x bace sangat.saye boleh sukati je borak ape ape.haha.thanks lawa gileee masjid tuh.ni semnagtt nak g dah ni! tapi kene tdo airportt.sobbs

Anonymous said...

laaaa all this while ada yg baca ke? hello hi everyone! ;) hahahahaha yeah the mosque is super awesome n super huge too!mula2 sampai pening kejap nak masuk mcm mana hahahahaha. which part of italy yg awak pergi? insyaAllah x sejuk sgt kot sbb last time masa pergi suhu below 10 tapi x sejuk pun,kitorang siap pakai tshirt je gerak Colosseum hahahahahaha

NajahMa. said...

Haha. Mane de tak sejuk. Ya Allah, Sejukk teramaatt.keluar air mate pun leh beku terus.hiperbola haha. Takde rezki pergi masjid. Sedih kot. Siap sesattt pergi luar city luar rom. Dahla pukul 8pm. Cuakk melampau. Tapi alhamdulillah. Selamat balek.ouh kat sini dah pergi, roma, florence. Ni kat venice. Last gie milan. Sejukkkkk

Anonymous said...

HAHAHAHAHAH x boleh blah gelak sorang2 saya baca part "Haha. Mane de tak sejuk. Ya Allah, Sejukk teramaatt." rasa mcm saya kasi harapan palsu pulak hahahahahahah sorry ah serius masa saya pergi x sejuk hehehehehe. xde rezeki la tu mcm saya xde rezeki masuk alhambra walaupun dah sampai depan gate dia (siap menangis x boleh blah! HAHAHAHAHAHAHA) its okay tu petanda kena datang rome lagi la kot, thats what i said to myself masa x dapat masuk alhambra :) nanti bila rajin saya korek gambar masjid tu k and cerita pasal journey nak ke sana. quite complicated la, kitorang sampai nak give up dah sbb ikut google map dekat je tapi dah terkeluar from city rupanya. balik london bila?

Anonymous said...

blog patut ada alarm nak kasitau kalau Dr dah reply ke belum so x payah sehari saya scroll down sampai 4,5 kali nak check kat sini -,-'

NajahMa. said...

Oh no. Im sooo sorry sebab tak reply prompt. From venice gerak pi milan. Kat milan tak ada wifi. Kalau ade kene baya. Sooo cam x onlinelahh sampai dah landed kat london ni. Alhamdulillah im sooo happy selamat pergi and selamat balik. Sejuk emang sejuk but we made it! Ni kawn msia dtg sok then i have to show her around london nek basikal. Yeay. Excited but pray hard that i would have the energy to merayau. Give me ur email lah. Lagi senang email bunyik kalau ade msg masukk. Takpayah scroll berjute kalii haha

Anonymous said...

hahahaha berjuta kali tu gila exaggerate weh!london naik bicycle??x sejuk ke buat mcm tu masa winter?x tahu pulak best naik bicycle kat sana?which part eh boleh cover kalau naik bicycle?

dean9786@gmail.com

Anonymous said...

dah buat entry dah pasal masjid rome tu :)

NajahMa. said...

eh napee blog awak takleh bukak pun?

Anonymous said...

takboleh?mungkin sebab tukar address kot but still the same blog.
http://allaboutmememeonly.blogspot.com/

Anonymous said...

ahahahahaha besar la cumanya KAWAN saya x reti ambik gambar, kalau saya yg snapped mungkin lagi cun :p dapat pergi masjidil haram mmg xde boleh lawan ah. :)

btw every time pergi travel mana2 saya akan bukak website ni dulu: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mosques. kalau sempat mmg cuba singgah la mana2 termampu.

sudah sihatkah?