Tuesday, December 8, 2009

Hidup di sini.

Alhamdulillah.Dalam diam tak diam tak dekat 3 bulan dah dekat sini. Things are getting much-much better. Tak mahu fikir-fikir "unnecessary things" seperti
  • 'Ouh, lonelynye aku dekat sini.Semua kena buat sendiri.'
  • 'Ouh, kalau dekat rumahkan, mesti aku tengah bla3.'
  • 'Ouh, belajar dekat Msia mesti lagi best.'

*tengok Kak Hana siapa kata awak insignificant pada kita.Significant gila tau. Kita ingat apa awak cakap. XD*

Disebabkan di sini, Malaysian semua terpisah as in tak sama Problem Based Learning group dan Medicine Society group. Jadi, mahu tak mahu terpaksa menggagahkan diri untuk membawa diri bergaul bersama budak-budak local. Perasaan itu rasa macam

"Perghh, switch on English terus. Tak boleh on off on off macam dekat Malaysia dulu. Kalau dulu bolehlah selit-selitkan BM."

Lama-lama, ini alhamdulillah syukur sangat-sangat dekat Allah. Aku mula dah tak kisah dah nak share apa-apa yang dalam otak aku nak cakap. Kalau dulu, aku selalu restrictkan diri aku tak nak cakap sebab takut mereka macam tak faham and ignore sahaja apa aku cakap.Ahh, kau Najah. Bersangka buruk lagi.
*Being defensive; bukan sangka buruk, cuma atas-atas sebab languange barrier saja.*=pp

Bila dah mula bergaul. Aku ada bagitahu sebagai muslim, kena sembahyang 5 kali. Mereka buat muka kagum. Macam "Haaaa?5 kali?!". Siap tanya lagi, kenapa nak kena 5 kenapa tak 4 ker 3 ker. Aku mula mencari jawapan........Aku rasa jawapan aku tak terbaik. Aku kata dah itu Allah suruh. Selain itu, aku bagitahu, solat sebagai tanda ingat Allah, 5 kali sebab perubahan cuaca; teringat apa Sab cakap masa Kulsem. Tapi entah aku tak sure. Anyone?Tolong.

*Ada lagi soalan lain mereka tanya. Nantilah aku sambung. Sekarang 2.2o pagi. Aku lapar and kena tidur. Esok kelas and PBL macam biasa.*

4 comments:

itana said...

yep najah. actually d best answer is when u're courageous enough to say, "That's what Allah ask us to."
Some might put the benefits of praying, bla bla bla. it's good to do so, but we ourselves should always remember dat dat's what He wants us to. no other reason :)

NajahMa. said...

time kasih bashu sebab share XD

Anonymous said...

agree. aku selalu kena tanya kenapa pakai tudung. brape byk tudung aku ade sbb asek tukar2 color je. hahaha.
n slalu jugak kena tanya kenapa x mkn daging or ayam (kalo mkn kat luar).

-tipah

NajahMa. said...

pah. aku cm kene tanyee.susah x pakai tudung?cmne nak lilit2 cm susah gile jek die kater.
n aku cmm.senang tup mate pun lehh.huhu