Friday, December 11, 2009

Anak mak sangat?

My tutor invited my PBLmates and I for a christmas eve celebration today at 7.15pm till 8.00pm.

This a private club. Memang serius mahal gila. Mahal dan eksklusif gila. Might be once in a lifetime opportunity.

Tadi tanya kawan-kawan, kalau tak nak pergi nak cakap kat tutor apa eh?

Antara jawapan:" Tak nampak sebarang alasan kenapa kau tak boleh pergi"

Tak nampak ye?

Ouh tak perlu nampak. Sebab mak ayah saya dah nampak alasan kenapa saya tak boleh pergi.

Ouh cakap sajalah dekat saya. "Kenapa nak kena beritahu mak ayah?"
"Itu pun nak beritahu and nak kena tanya mak ayah?"

Ouh. Dan saya akan senyum dan jawap. "Aah, aku memang macam itu."

Ouh. Dan ada orang akan membalas, "Relakslah kau dah besarkan, mak ayah kau takkan nak control kau, kau pun ada life sendiri."

Yer. Saya dah umur 20 tahun. Sekarang belajar di London. Jauh dari mak ayah. Boleh buat suka-suka hati.

Sebenarnya, sedegil ,sehu ha mane saya pun . Hati ini dan diri ini tak sanggup nak mengkhianati kepercayaan mak ayah yang serahkan pada saya. Siapalah diri ini kalau mereka tak ada.

Dah, tak perlu nak bersaya-saya. Aku rasa sangat teruk, teruk dan teruk kalau aku kecewakan mereka. Aku mengaku aku degil. Kalau aku menangis lepas kena marah dengan parents, aku menangis bukan sedih kena marah tapi sebab terkilan dengan perangai diri sendiri. Aku tak sepatutnya degil dengar cakap mak ayah. Tak kira walaupun apa yang mereka putuskan bertentangan sama sekali dengan apa yang aku nak.

Hahaha.Agak emo.Tapi tak apa. Saya sangat lega sekarang. Thanks to Liyana. She told me so many things about life. SO MANY THINGS. Especially berkaitan dengan keberkatan yang datang from mak ayah.

After our duties to Allah, our duties fall to our parents and just as we try to be diligent with our duties to Allah, so we must be with our parents. If our parents are still with us, Allah is leaving the doors for blessing open for you, ALL YOU NEED TO DO, is ENTER.

Jadi, consultlah dan patuhlah nasihat mak ayah sebaik yang boleh sementara mereka masih ada. *Tears*