Tuesday, May 29, 2012

Is it okay to cry?

Masa nak exam hari itukan idea nak menulis boleh tahan jugalah mencurah-curah. Tapi ini, lepas habis exam, idea lesap pergi mana? Tak tahu.

  "Is it okay to cry?"


Rasa soalan atas ini soalan paling comel dekat dunia.I got it from my close friend. Tahu tak rasa dia macam  mana bila dengar soalan macam itu. Rasa macam nak peluk orang itu and cakap please cry now. Yes. On my shoulder. Dalam hidup ini, macam mana berusaha kita nak jadi positif pun, hal ini tak sesekali menghalang kita untuk menangis.

People sometimes said to me. Oh Najah, macam mana kau stay positive all the time? Macam mana kau tak ada rasa sedih?Macam tak ada masalah saja. Oh tidak. Haha. Saya pun ada ups and downs saye. Oh, bumi mana yang ditimpa hujan. Semua orang ada dugaan dia masing-masing tapi dalam bentuk yang tersendiri. Saya nangis juga because saya juga punye  hari hari yang things did not go well such as:

a)Met people that I found difficult to get along with
b)Met some people treated me badly when I did nothing to them.
c)Tak dapat jawap soalan Consultant tanya depan ramai orang. 
d)My English macam entah apa-apa grammar and vocab tunggang langgang rasa macam taknak cakap langsung. 

# This list can go on and on and on. Cukuplah apa disenaraikan di atas.

So balik soalan tadi. Is it okay to cry?

Yes!

Kita adalah manusia yang punya emosi. Saya ingat lagi I said to my mum I really do not want to get angry to anyone and felt so bad when I do especially to my loved ones. Getting angry to people that I love so much can make me cry and feeling guilty for having that feelings. But my mum said to me, Najah, you're a human being yang punya emosi. Maka tak salah nak marah atau menangis.

Boleh sedih tapi punya syaratnya. Syaratnya macam dalam apa-apa dalam kehidupan kita, syaratnya adalah bersederhana. Kalau nak sedih boleh tapi jangan sampai menzalimi diri kita sendiri. Jangan sampai perkara-perkara routine kita, tanggungjawab kita, hak kita and hak orang lain diabaikan. Kiranya bila nak nangis, nangis.Bila time ade kelas, belajar. Bila ada meeting, focus.Bila ada groupwork, buat. Jangan sebab tengah sedih hal-hal lain kita lepas tangan. Sian orang lain. Sebab kita emo, kerja tak dapat jalan.

Letakkan semua perkara di tempatnya, insyaAllah hati kita pasti dengan izinNya berasa tenang. Saya rasa saat terbaik untuk menangis apabila kita berdoa kepada Ilahi, berdua-duaan. Mengadu apa yang kita rasa,cerita apa kita lalui secara detail seperti kita bercerita pada kawan or mak kita. Ustazah Hafizah berkata, mari kita sama-sama doa sepertimana kita berada di tengah lautan, yang sangat sangat sangat helpless and perlukan pertolongan Allah. Baru pengharapan kita kepada Allah lebih.

Apa perasaan kita lepas kita bercerita kepada kawan or siapa siapa sahaja?Diaorang spend masa untuk dengar cerita kita saja rasa macam dah lega sangat, belum lagi diaorang tolong selesaikan. Apatah lagi mengadu pada Allah yang memberikan ujian and Allah jugalah yang memberikan penyelesaian. Sure lagilahkan? Tapi saying this does not mean tak payah cerita dekat orang lain langsung. Boleh saja nak cerita ^_^ tapi make sure cerita kepada orang yang betul and dipercayai.

Bila kita dah nangis betul-betul depan Allah and doa agar dikurniakan kekuatan untuk redha atas segala musibah berlaku,our heart will be at ease insyaAllah. So, bab sedih tak perlu berpanjangan. Cukuplah kita dah nangis di atas sejadah. Kesat air mata, basuh muke and go settlekan tanggungjawab ibadah umum kita yang lain. Belajar, rayau-rayau dekat ward and talk to patient. Tapi cuit! Jangan lupakan Allah and sentiasa usaha untuk resetkan niat kita.

Tujuan post ini ditulis untuk peringatan kepada diri sendiri yang selalu lalai and leka. Kita tak adalah baik sangat, tapi marilah kita bersama-sama berusaha cuba untuk jadi baik. Sampai di sini sahaja coretan saya. Sorry kalau salah cakap ke apa. Selamat Malam. Wassalam.

And that it is He who makes [one] laugh and weep [53:43]


No comments: