Wednesday, January 11, 2012

Pemilihan perasaan

Aku text Madihah tanya siapa yang pergi and die nak ke pergi Queen Mary Malaysian Society (QMMSOC) punye meeting dekat Mile End, which is 20 minutes away from hall aku. Aku macam nak pergi sebab most probably aku dah tak pergi apa apa event QMMSOC. Kiranya inilah bakal menjadi sumbangan terakhir aku, moral support. Lepas itu, siap-siap pergi. Lagipun nak jumpa girls 2nd year. Lepas ini, aku duduk luar London starting 16 Januari ini. Rotation hospital aku 9 weeks. Masa weekend kalau nak balik London, baliklah. Kalau taknak stay sajelah sana. Sooo, aku seriously dapat bayangkan, aku akan membawa diri, dan jarang lepak with the girls and flatmates aku.

Anyway, apa-apapun, telah berlaku sesuatu on the way jalan kaki nak pergi Mile End. Student Oyster Card aku tercicir and hilang. Dalam itu ada duit 9.80 pound. *Oyster card itu macam touch n go cardlah. Nak pergi mana-mana, naik train ke bas, pakai card itu*. Aku sedar masa lepas meeting itu habis. Aku terus macam. Down but try my best to control my emotions. So, macam pujuk diri. Ha Najah. Time inilah nak praktis. Praktis. Sejauh mana kau nak amalkan ilmu yang kau belajar from penceramah penceramah.Aku start fikir. Mak aku selalu pesan, kalau benda ini berlaku, jangan fikir benda yang dah lepas, fokus on solution. Benda yang dah lepas yang boleh aku fikirkan adalah, cuba kalau aku duk diam-diam dalam bilik, tak payah pergi meeting. Mesti oyster card aku tak hilang. Ha tengok.  Syaitan mula dah bisik.

Pemikiran macam itu hanya memburukkan keadaan. Aku nekad. Lepas ini, on the way balik, kalau jumpa, jumpalah. Kalau tak ada, tak adalah. Tak ada rezeki. Report lost card and bayar 10pound dekat transport for london for a replacement card yang mengandungi jumlah duit yang ada dalam card yang hilang,9.80pound. Aku macam fikir, aku ada dua choice. Aku nak rasa down, sedih kecewa and menyesal or aku nak rasa macam biasa, cuma aku lost 10pound sebab bayar duit replacement card. Jadi, aku buang rasa negatif jauh jauh. Aku borak dengan kawan aku. Aku nekad. Aku ambik rasa yang biasa. Bayar 10 pound. Settle. Lepas itu, buat macam biasa.

Pengajaran aku belajar hari ini adalah kebijaksanaan kita untuk mengawal apa yang kita rasa. Kalau kita pilih yang negatif apa yang kita dapat? Tak ada apa-apakan. Macamlah perasaan negatif itu mampu mengembalikan oyster card aku yang hilang itu. Perasaan negatif hanya memburukkan keadaan. Kalau kita menyesal semua, maksudnya, kita tak redha apa Allah takdirkan untuk kita. Takdir bukan hanya melibatkan jodoh segalanya. Small small little things like this pun takdir. Kan? Kalau nak tahu, semalam aku post video ini  dekat wall fb aku. Lepas itu, hari ini, benda macam ini jadi. Allah saja nak bagi aku prepare mentally. Hehe.Comelkan. Fikir jap, adakah tindakan mengepost video ini the day the before suatu kebetulan atau ketentuan?  Allah Maha Mengetahui.


1 comment:

Anonymous said...

pinjam satu words kat sebelah tu ya Dr?tq :)