Friday, June 18, 2010

Kritikan itu rezeki.

Ada ular bawah kerusi yang tengah kita duduk. Ada seorang menjerit,

"Woi, bodoh, gila apa, nak mati eh? Tak nampak ke ular bawah kerusi kau."

Agak-agak ular ke orang yang tegur itu kena pukul dengan kita. Kalau kita pukul orang yang tegur itu, sah-sah kita kena patuk ular.
Kritikan adalah rezeki. So jangan mudah melatah bila kena tegur.

1. Tafakkur. Jot down silap kita. Takper xpayah tunjuk dekat orang takper.
Buat correction untuk diri sendiri. Ala, macam sekolah juga. Buat correction 3 kali sebab tak nak ulang lagi in the future. Macam itu juga kita, control diri few times, lelame biasa lah tuh dengan perubahan diri itu.
2. Jadikan teman sebagai cermin kita.
Perempuan sikit-sikit tengok cermin. Saya jugaa! Kaki maintain. ;).macam itulah kawan, kita kena saling betulkan.Walaupun macam, " Ah, camane nak tegur ni nak cakap payah kawan sendiri." but still kena fikirkan cara sebab kalau tegur itu tanda sayang tau.
3. Dekatkan diri dengan ahli.
Jumpa doktor, doktor siap boleh diagnose kita sakit apa by looking. Kalau pergi jumpa ahli agama, sure mereka boleh diagnose penyakit hati apa kita ada.
4. Manfaatkan orang yang membenci kita.
Kita perlu terharu since ada juga orang sanggup nak spend masa nak fikirkan pasal kita.
5. Tafakkur dengan alam ciptaan Allah.
Fikir-fikir, nak kenal diri kenal diri juga but still kena kenal Allah, supaya apa yang kita buat sentiasa berlandaskan niat keimanan kita kepada Allah.K

Kalau ada a pile of bricks, bagai nak rak kita fikir macam manalah nak alihkan bricks ini sebab kita seorang. Tapi sebenarnye, boleh je alih satu-satu tapinya makan masa, but STILL alih juga kan from biar je bertimbun dekat situ tak alih-alih.

No comments: