Friday, March 2, 2012

Surgeryyyy

Dugaan buat module Cardiorespiratory ini adalah learning objectives yang banyak. Management setiap diseases banyak nak kena hafal. Berapa kali dah diri sendiri memanggil nama penuh diri sendiri untuk focus belajar. Wan Najah Maryam Mohd Daud, exam 19th March. Nasib baik flat aku tak ada orang. Cakap kuat mana tak ada siapa kisah =D. Tangan gatal tekan fb and twitter. Najah puk karang!

Anyway, aku ada lawak kentangg yang nak cite. Lawak lah bagi aku , taktahulah bagi orang lain. Aku scrub in masa surgery hari selasa yang lepas. Duduk sebelah surgeon, pegang pisau gunting segala. Ala macam dalam tv tuh, grey's ke ape ape medical series. Aku macam rasa pening kepala sikit waktu surgery itu. Darah patient banyak keluar. Biol kepala aku. Lepas itu, aku pun tak tahan, aku cakaplah, "Mr. X, boleh tak saya benti , saya pening."

*scrub in pakai macam inilahh.

Dalam sekelip mata, aku dah berada dekat atas lantai! Bukan aku pengsan. Tapi anaesthetist terus pegang aku suruh aku baring atas lantai. Aku macam dalam hati monolog, " Oh no, aku pening biasa biasa saje kenapa nak kena baring atas lantai, jammed ah camni." Nak taknak, baring jugak. Nurse nurse lain, duk tarik attire scrub aku. anaesthetist terus elevate due2 kaki aku. Then, check radial pulse aku sambil bertanya soalan soalan seperti ada hypoglycaemia ke diabetes ke apa apa sakit ke. Last sekali, dia macam whisper dekat aku,                                              " Are you expecting a baby?"

Memang danglah kan! Aku macam nak burst into laugh tapi macam control sebab maintain professionalism. Aku faham saja nape die tanye soalan itu untuk memastikan aku okay, exclude other causes of dizziness. Anaesthetist tu manalah tahu aku ini dah kahwin ke belum ke apekan. Reasonable lah dia tanya soalan macam itu. Tapi bila dapat soalan itu, aku rasa macam haha! Bila fikir fikir balik, patut aku jawap dengan tenang, insyaAllah, soon once I get married but not now. 

Itulah saja cerita aku. Hari itu aku agak seganlah dengan apa yang berlaku tapi tak apalah kan. Things do happen. Post ini tak ada pengisianlah. Sorry.Buang masa korang saje. Before aku end post ini, ada pesanan from satu ustazah, kepada diri sendiri and siapa siapa yang bace, pagi pagi kalau ingat kita doa dekat Allah, " ya Allah, peliharalah kami sepertimana Kau memelihara para orang soleh." Allah jaga kita nanti. InsyaAllah. Yakinlah.Nanti bila bila diizinkan Nya. I'll post something useful. insyaAllah. :) Wassalam.

1 comment:

yana said...

hahaha. i love this post! mmg typical kau la najah. haha. semoga cepat kawen! life's gonna be interesting insyallah!