Saturday, February 4, 2012

Patient otai

:). Bismillah.

Lama kan tak update? Banyak berangan tak sempat nak blogging. Hehe. Tak adalah. Busy sikit banyak hal. Last weekend went back to London since four of my very good friends came over. Then, balik sini, once dah start hospital. Faham-faham jerlah kan. Balik-balik bilik macam pancit tapi kena study. Walaupun begitu, katil menarik narik badan ini, lepas itu babailah kan study. Haiyo, Wan Najah. Apa nak jadi ini? By the way, ni ha kawan-kawan yang datang.

With Ayu and Aqilah.


With Yana's family.


With Sylla and Pinas, from Russia

With Ayu and Farah.

Alhamdulillah, semua yang dirancang dipermudahkanNya.Thanks Allah. Couldnt ask for more. Cuma Najah ni nak kena ketuk. Dia malas sikit study.

Anyway, aku ada satu cerita. Semalam aku kena clerk in satu patient untuk SSC aku. SSC itu student selected component macam assignmentlah. Clerk in itu ambil history patient kenapa datang hospital then examine dia orang. Dengar jantung, paru paru semua. Ada satu part clerk in called as history presenting complaint(HPC)kena ada senior doctor kena observe and bagi aku markah. Sebab nak dapat seorang senior doctor untuk observe aku punya payah, aku pun pergilah jumpa patient itu dulu dengan hasrat untuk ambil history yang lain dulu. HPC nanti aku ambil time ade senior doctor observe aku. 

Borak punya borak dengan patient, sekali dia dah cerita sekali semua history sekali dengan part HPC. Pastuh, aku cakap siap-siap, aku might come back lagi sekali dengan doctor. Tak sampai merayau-rayau dalam 5 minit kat ward itu, seorang senior doctor available untuk observe aku. Aku pun dengan selamba pergi dekat patient itu lagi sekali, kali ini dengan senior doctor itu. 

Paling taktahan, aku act macam aku first time jumpa dengan patient itu. Patient itu macam termangu mangu. Haha. Sebab dia dah kenal aku. Lepas itu aku mula lah tanya, "What brought you in?" *Dalam hati aku tolonglahhh jangan cakap kau dah cerita tadi.*. Patient dah start nak cakap, gaya dia macam nak cakap, "Kan dah cakap tadi.". Aku dengan tanpa berlengah kenyit mata, dengan harapan dia faham signal aku. 

Dia terus start cerita dari mula seolah-olah dia tak pernah cite dekat aku. Bingo! Dia paham! Alhamdulillah. Nasib baik dia tak salah faham ingat aku nak tackle dia. :P.Aku memang takkan lupalah peristiwa ini. Otai habis atok itu. Umur 78 tahun tapi otak gila-gila sama dengan aku. Nasib baik senior doctor itu tak nampak. Yeayy!Teringat dekat arwah atok aku, dah 7 tahun dah arwah pergi. Al fatihah. 

Sebab hari ini dia discharge from hospital, aku pun berlarilah ke kedai hospital untuk belikan dia card. Dia comel gila kot dengan wife dia. Loving couple habis tapi sayang tak ada anak. Tak ada rezeki. Jauh di sudut hati aku, aku berdoa agar dia dan isteri dia dikurniakan hidayah Islam selagi badan diaorang bernyawa. Diaorang baik, tapi sayang, bukan Islam. :(.Dan untuk diri aku dan kita semua, semoga kita bertambah iman kita dan dimatikan sebagai seorang mukmin. Amin ya rabbal alameen.

Adoyai tak reti rotate gambar. Layan~

Aku erasekan name patient atas sebab confidentiality patient.
Sebelum babai, salam maulud Nabi Muhammad S.A.W.
                                                                  اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلَ مُحَمَّدٍ
O Allah! Send prayers upon Muhammad and upon the followers Muhammad.

2 comments:

yana said...

y allah memang aku tergelak2 baca post kau kali ni! kah3!! haha. najah2... hahaha. nsb bek pt phm ye dak? haha.. insyallah sama2 kt doakn utk pt tu and his wife.. sounds like a nice couple.. :)

NajahMa. said...

sangat!~ they have been together for 54 yers.tuhlaa.insyaAllah.meh kite doakan.aah! nasib baik x kantoi ngan senior doctor tuh.kalauu tak.nayeee