Saturday, February 11, 2012

Ceramah Maulidur rasul

Cinta kepada Rasululllah tak bermusim.Oleh: Syeikh Nuruddin Marbu Al Banjari Al-Makki.


Catatan peribadi aku. Kalau nak dengar yang full, buka sini. Dekat bahagian muat turun.

1. Cinta kepada Rasulullah umpama ikan dengan air. Ikan tidak boleh hidup tanpa air.
2.Keterikatan kita kepada hukum, sunnah and Rasulullah bermula sejak bangun tidur. Baca doa bangun tidur. Pergi toilet kaki kiri, baca doa. 
3. Kehidupan muslim itu berbeza dengan kehidupan non muslim. Makan sama makan duduk sama duduk, semua sama, so beza apa? Non muslim ikut tradisi, kita ikut hukum halal and haram, syariat Islam yang punya nilai tinggi di sisi Allah.
4. Kita tak mahu hidup kita yang singkat ada ruang yang sia-sia, kalau boleh jadikan semua bernilai di sisi Allah.Therefore, apa-apa kita buat semua, buat dengan sunnah Rasulullah SAW.
5. Jasa seorang makhluk tak akan pernah sama dengan jasa baginda since makhluk help us for kemaslahatan dunia wherelse Rasulullah taught us everything, untuk dunia and akhirat.
6. Firman Allah " Terdapat dalam jiwa Rasulullah, contoh teladan terbaik." 
7. Rasulullah SAW, "Tidak berimanlah seorang manusia selagi dia tak mencintai diriku melebihinya diri sendiri."
8. Tali hubung kita dengan Rasulullah SAW tak boleh pernah putus.
9. Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, berwudhuk, bertasbih 33x subhannallah, alhamdulillah Allahuakbar, rohnya akan mengabdikan diri kepada Allah. Dapat ganjaran pahala.
10.Lakukan sesuatu ibadah sebagai bentuk mahabbah kepada Rasulullah SAW, dilakukan mengikut kemampuan individual. Kalau boleh dalam segala aspek.Kalau cikgu, mengajarlah. Dekat rumah lakukan tanggungjawab sebagai anak,isteri, suami.
11. Kalau memperingati Rasulullah SAW sekali setahun untuk bidaah. Dah setahun sekali ingat memang bidaah lah. Kita wajar amalan sunnah sepanjang tahun, kehidupan kita. Posisi kita sekarang abad 15, sambutan maulidur rasul kita mengikut riwayat-riwayat yang tercantum dalam lembaran sejarah, amalan-amalan seperti membaca alquran, dengan ceramah sirah, yang mana satukah yang dikatakan bidaah dhalalah?
12. Nabi Muhammad SAW berpuasa hari isnin, mensyukuri kelahiran Rasulullah SAW.
13. Solat tak khusyuk sangat, istighfar. Solat lagi, tak khusyuk, istighfar lagi. Solat lagi, tak khusyuk lagi, istighfar lagi. Macam itulah keadaan kita. Teruskanlah. Begitulah kitaran hidup kita. Bila buat salah, minta keampunan. 
14. Istiqamah dalam mengamalkan sunnah.2 golongan. Golongan pertama, ahli mahabbah sebati dengan amalan sunnah. Sesaat sahaja terlepas tak ingat nabi, akan anggap diri sendiri kafir. Kedua, golongan mudah tercabar dengan keduniaan.Kalau kita boleh makan, pakai dengan istiqamah which keperluan hidup di dunia, takkan kita tak boleh istiqamah dengan beramal?Apatah lagi dengan sunnah Rasulullah, which is keperluan hidup abadi. 
15. Kalau tak mahu istiqamah, trylah cari herba, try untuk tak mati, takpayah hadapi akhirat. But boleh ke? Kalau tak boleh, maka persiapkan lah diri kita. Tabahkan lah diri kita dalam beristiqamah.
16. Ganjaran orang zaman sekarang, mencabar, pahala kita 50 kali ganda from sahabat.
17. Allah tengok pada kejujuran kita, Allah akan bagi 
18. Ganjaran pahala orang meraikan maulidur rasul, apa yang kita harapkan adalah redha Allah dan Rasul.
19. If Allah dah restu, kita akan dapat segala-galanya. 
20. Cerita: Abu Lahab gembira dengan cerita kelahiran putera Muhammad SAW, hambanya dibebaskan pada hari itu. Dapat keringanan daripada azab pada hari isnin dengan bentuk mahabah yang sedikit. Macam mana pulak dengan orang yang amalkan dengan sunnah sentiase? Ganjaran tak terbayang.
21. Macam mana nak amalkan sunnah since pertama kali bayi dilahirkan. Bukan baby, sejak dari awal lagi, pinangan, peminangan, siapa? First thing, Iqamah; kalimah tauhid. Baby before makan pape, susu ibu ke apa, bawa kepada tok guru, bertahnik. Buah tamar yang manis, supaya akhlak perilaku yang manis. Adunan tamar mulut orang yang mulia yang banyak bertasbih, buah yang manis and air zam zam, insyaAllah, banyak berkat.  Korbankan lembu/kambing then hari ketujuh gondolkan kepala. Rambut baby masa dalam rahim boleh bawa penyakit, affect IQ baby itu sendiri.
22. Ajarkan Qudwah Hasanah  kepada anak. Dont bohong. Solat jemaah.
23. Penghayatan berpunca daripada mahabah kita kepada Rasulullah SAW. Tasbih, tuntut ilmu, selawat. Lebih banyak, lebih elok. Peruntukkan masa untuk selawat, dicukupkan orang itu dan diampunkan dosa.
24. Bidaah mustahabah, contoh menuntut ilmu from ikim secara online, radio, part of bidaah hasanah. Bidaah yang bercanggah dengan jalur-jalur ketetapan Allah adalah bidaah dhalalah.
25. Seorang Islam, muslim, mukmin sebagaimana kita nak kesetiaan daripada anak, isteri, pekerja-pekerja, jangan kita dikhayalkan dengan semua itu, orang yang sepatutnya kita patut paling setia and utamakan dalam kehidupan adalah Rasulullah SAW.
26. Tak ada sesiapa yang paling berjasa dalam hidup kita, selain daripada Rasulullah SAW.

Alhamdulillah. :)

No comments: